maanantai 8. kesäkuuta 2020

Talents osa 5: Toisen huomioimisen taidot


Vinkkeinä 
  • Kuka on hyväksytty ja auttaa?
  • Lauluja auttamisesta ja ystävyydestä 
  • Ystävyyden ranneke 
  • Apua, apua –pantomiimileikki 
  • Supersankarit 
  • Liikkuva alias 

Kuka on hyväksytty ja auttaa?
Lukekaa Raamatusta Laupias samarialainen -kertomus (Luuk. 10: 25-37) tai katsokaa tarina Sasu-koiran kertomana.

Käykää yhdessä läpi lapsille vieraat asiat mm:

  • Keitä olivat lainopettajat, papit, leeviläiset ja samarialaiset Jeesuksen ajan maailmassa
  • Millaisia mahdollisia syitä oli sille, ettei pappi ja leeviläinen pysähtynyt auttamaan?
Työstäkää kertomuksesta oma esityksenne näytelmänä tai etätyöskentelyssä esim. piirtäen sarjakuvana, jossa kukin piirtää ja tekstittää yhden osan kertomusta.

Pohtikaa yhdessä kaikkien hyväksymistä ja auttamista.

  • Onko nykyajan lapsilla tai aikuisilla ennakkoluuloja joitakin ihmisiä kohtaan? Pohdi esimerkkejä ja olisiko sinulle vaikeaa ottaa heiltä apua vastaan, jos olisi hädässä
  • Keitä sinun on vaikea hyväksyä ja auttaa?
  • Mikä voisi auttaa pääsemään ennakkoluuloista?
Sasun tehtävistä löytyy Laupias samarialainen -sokkelo ja Siunaa koko maailma -sanapeli

Laupias samarialainen -sokkelopeli

Siunaa koko maailmaa -sanapeli


Lauluja auttamisesta ja ystävyydestä 


Ystävyyden ranneke 
Tehkää ystävyyden ranneke villalangoista Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnan Nana Honkasalon ohjeiden mukaan.

Tai opetelkaa tekemään ystävyyden solmu ja askarrelkaa solmuista avaimenperä, joka lahjoitetaan ystävyyden merkiksi jollekin itselle tärkeälle ihmiselle. Ohjeen löytää vaikka partioryhmä minipossujen videosta (jälkimmäinen kahdesta ohjeesta) tai kodin kuvalehden jutusta, jossa ohje on nimellä munkinnyöri.

Katso myös, miten Hämeenlinna-vanajan seurakunnan Malla Lehtovaara opettaa ystävyyden solmun tekemisen kengännauhoihin tai partiohuiviin.

Apua, apua putosin kaivoon –pantomiimileikki 
Leikkijät seisovat laajassa ringissä tai väljissä riveissä, yksi on keskellä tai muiden edessä. Keskellä oli huutaa ”Apua, apua, putosin kaivoon!” Muut vastaavat huutaen: ”Kuka saisi sinut ylös sieltä?” Keskellä olija vastaa ”Se, joka parhaiten….” ja keksii lauseen jatkoksi asian, jota muut alkavat pantomiimina näyttää, esimerkiksi ”Se, joka leipoo isoimman leivän” tai ”Se, joka soittaa parhaiten kitaraa.” Keskellä olija valitsee yhden, joka hänen mielestään näyttelee tekemistä parhaiten. Valittu tulee seuraavaksi keskelle ja leikki jatkuu samalla tavoin.
 
Supersankarit 
Johdantona supersankareihin toimii Imatran seurakunnan supersankarirastit 
Millainen olisi unelmienne supersankari? Tehdään yksin tai pienryhmissä kuva (tai lähityöskentelyssä vaikka pieni näytelmä) supersankarista, jonka supervoimana on toisten auttaminen. Katsotaan kuvia ja keskustellaan toisten auttamisen supervoimasta. Jokaisella on se aina silloin tällöin hallussaan. 

Supersankari Jeesus 
Tutustukaa supersankari Jeesukseen Imatran seurakunnan jakaman valmiin työskentelyn pohjalta. Työskentelyn lopussa mainitun Pekka Laukkarisen Laulu sankareista löytyy myös youtubesta. 

Liikkuva Alias
Seuraava vinkki on peräisin Imatran seurakunnan leireiltä:

  • lapset siirtyvät paikasta toiseen eli ”aliaspisteisiin” isosen johdolla
  • pisteet sijoitetaan eri puolille tiloja sen mukaan mitä on kulloinkin käytössä
  • jokaisessa pisteessä on papereilla selitettävät asiat eli aliastehtävät
  • joukkueen jäsenet vuoronperään joko näyttelevät tai selittävät (ohje pisteessä) paperilla olevan asian, muut arvaavat mistä on kyse
  • lapuilla on eri aiheita; auttamiseen liittyviä teonsanoja, eläimiä, ammatteja, sääilmiöitä...jne.
  • kun kaikki tehtävät pisteessä on ratkaistu, saa joukkue mukaansa yhden kirjaimen
  • viimeisessä pisteessä joukkueen hallussa olevat kirjaimet yhdistetään päätepisteessä pussissa oleviin kirjaimiin ja niistä muodostuu sana, joka liittyy päivän teemaan esimerkiksi lähimmäinen tai rakkaus
Lauritsalan seurakunnan viirinauhan askarteluohje