Vinkkeinä
- Nimileikki
- Arvaa kuka? -äänileikki sokkona
- Beatboxausta
- Kehorytmiikkaa
- Tehdään tarinaan Jeesus tyynnyttää myrskyn äänimaisema
- Kerrotaan tarinaa yhdessä eri tavoin
- Kuunnellaan tarina
Nimileikki
Sanotaan nimiä tasaisessa taputusrytmissä.
Taputetaan kädet polviin ja sitten yhteen, viedään oikea käsi peukalo edelle
olkapäälle ja sen jälkeen viedään toisen osallistujan nimi ja viedään vasen
käsi olkapäälle. Kun rytmi on löytynyt, otetaan mukaan nimileikki. Aloittaja sanoo oman
nimen, kun viedään oikea käsi olkapäälle ja sen jälkeen jonkun toisen
osallistujan nimen, kun viedään vasen käsi
olkapäälle. Tap-tap-Anna-Make, tap- tap-Make-Jukka, tap-tap-Jukka-Liisa. Jos
joku tippuu rytmistä, aloitetaan uudestaan. Kuinka nopeaan rytmiin yhdessä
päästään? Leikkiä voidaan toteuttaa myös etäyhteyksin, mutta siinä rytmin pitää
olla aluksi todella hidas.
Arvaa
kuka? -äänileikki sokkona
Ollaan
laajassa ringissä, keskellä olijalla on silmät kiinni tai sidottu omalla
huivilla. Hän osoittaa jotakin ringissä olijaa kädellä ja pyytää ääntelemään
esimerkiksi jonkun eläimen tavoin. Ringissä olija tuottaa äänen ja keskellä
olija arvaa, kuka ääntelijä oli. Leikki toimii hyvin tutussa ryhmässä.
Etänä leikki voidaan toteuttaa ilman videokuvaa, niin että arvaaja blokataan
pois siksi aikaa, kun sovitaan, kuka ääntelee ensiksi ja missä
järjestyksessä ääntely jatkuu, jos arvaa ei tunnista ääntelijää.
Beatboxausta
Opetelkaan beatboxausta Taika-Petterin
ja Jakke jääkarhun kanssa. Millaisen musiikkisesityksen
saisitte aikaan beatboxaten ja
laulaen?
Kehorytmiikka, osa 2 Cup song ja
ruutuhyppely
Yhteiseen musisointiin saan kivoja uusia ääniä ja
yhteistä osallistumista Cup song-leikillä.
- Cup song –leikin ohjevideo suomeksi
- Cup song –leikin ohjevideo englanniksi
- Kotka-Kymin seurakunnan cup song-versio virrestä 104 Pilvimuurista valo välähtää.
- Voitte miettiä, mihin kaikkiin lauluihin cup song voidaan lisätä. Oivallisesti se sopii mm. lauluihin Kuule Isä Taivaan, Tilkkkutäkki ja Suvivirsi
Kuule
Isä taivaan toimii myös hyvin ruutuhyppelynä. Maahan teipataan maalarinteipillä
4x4 ruudukko. Lauletaan virttä ja hypätään aina viereiseen ruutuun ja sitten
seuraavalle riville. Jokaisen neljän pompun jälkeen seuraava lähtee mukaan.
Vaikeuttaa voi niin, että joka toisen jälkeen jo seuraava pomppimaan sekaan
jne.
Rytmi
hyppimiseen on tällainen: KUUle Isä TAIvaan PYYNtö TÄÄ, AUta ettei KUkaan...
Tehdään tarinaan Jeesus tyynnyttää myrskyn äänimaisema
Suunnitellaan ja valmistellaan
äänimaisema valmiiseen tarinaan, esimerkiksi Raamatun kertomukseen Jeesus tyynnyttää myrskyn, Matt. 8:23-27.
- Ensin luetaan tekstiä, pohditaan ja kirjoitetaan ylös, mitä kaikkia ääniä kertomukseen voisi liittyä.
- Jaetaan osallistujat ainakin kahteen ryhmään, joista toisen tehdessä äänet, toinen kuuntelee.
- Valitaan äänet, jotka tuotetaan ja jaetaan äänien tekijät.
o Yksi pienryhmä
suunnittelee miten tuottaa nousevan ja tyyntyvän myrskyn äänet.
o Yksi pienryhmä
toteuttaa muita luonnon ääniä.
o Yksi pienryhmä
miettii ihmisten aiheuttamat äänet.
o Valitaan, kuka
toimii kertojana ja lukee kertojan osat tekstistä.
Lopuksi Kuunnellaan vuorotellen tarina
silmät kiinni toisten tuottaessa tarinaan äänet. Etätyöskentelyssä
äänimaisema voidaan myös nauhoittaa etukäteen. Miten äänet muuttivat
kokemusta tarinasta? Mikä viesti tarinasta välittyi kuulijoille
äänimaiseman kera kuunneltuna?
Kerrotaan tarinaa yhdessä eri
tavoin
Sana kerrallaan –leikki
Leikissä
mukana olevat aloittavat kertomaan tarinaa jokaisen sanoessa vain yhden sanan vuorollaan. Tarina voi
alkaa satunnaisilla sanoilla, tai voidaan sopia, että tarina alkaa aina
sanoilla: ”Olipa kerran…”. Tarina voidaan lopetetaan lausahdukseen
”Tämän tarinan opetus oli…”
Leikin
vetäjä voi määrittää aiheen, missä tarina kulkee tai antaa leikkijöille
vapauden viedä tarinaa sanoillaan minne
haluaa.
Leikkiä
voi myös leikkiä lause kerrallaan- leikkinä, jolloin leikkijät
kertovat vuorotellen yhden lauseen tai virkkeen. Leikissä voidaan
hyödyntää esimerkiksi tällaista tarinan runkoa:
·
Olipa kerran ____ –
Esitellään päähahmo
·
Joka päivä ____ –
Esitellään maailmaa ja päähahmon elämää
·
Kunnes eräänä päivänä
____ – Tuodaan käänne tai muutos
·
Sen seurauksena ____
– Päähahmon tarina etenee. Tätä kohtaa voidaan toistaa useaan kertaan
·
Kunnes lopulta ____ –
Loppuratkaisu
·
Siitä päivästä
lähtien ____ – Uusi normaali
Leikin
vetäjä voi sanoa haluamaansa väliin seuraavan kohdan alkulauseen tai voidaan
sopia, että aina yhden kierroksen jälkeen vaihtuu teema.
Vain
adjektiivit puuttuvat
Ohjaaja
tai isoset kirjoittavat ryhmästä kertovan tarinan, josta puuttuvat adjektiivit.
Kukin ryhmäläinen kirjoittaa tyhjälle lapulle tai etänä esim. badlet -tauluun adjektiivin. (Tehtävää
voidaan tarvittaessa rajata niin, että kirjoitetut adjektiivit eivät saa olla
loukkaavia). Tarinaa luettaessa nostetaan sokkona adjektiivit
puuttuviin aukkoihin. Koetaan yhdessä hauskoja hetkiä, kun tarinaa muuttuu
adjektiivien myötä.
Uusi tarina yhdistellen vanhoja biisejä
Keksikää pareittain tai
pienissä ryhmissä uusi tarina tai laulu yhdistelleen vanhoista biiseistä
poimittuja lauseita tai sanoja. Millaisia
uusia, hauskoja tarinoita teidän ryhmässä syntyy?
Kuunnellaan yhdessä tarina
Tarinat
ovat kirkon parhaita aarteita. Voitte kertoa niitä itse tai etsiä valmiin kuunneltavan
tarinan, esimerkiksi
- Lappeenrannan seurakuntien kanavalla Jukka Hirvi kertoo Partaharjun Myllyn aarre tarinan ja Pyhän Yrjön tarinan.
- Tarinankertoja Kiisi kanavalla on Kiisi Isotalon kirjoittamia tarinoita ja hartauksia.
- Viikon tarinassa Iikka Tahvanainen kertoo kirkon työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden kirjoittamia ihan uusia tarinoita pienille lapsille.