perjantai 29. toukokuuta 2020

Talents osa 2: Äänen taidot


Vinkkeinä 
  • Nimileikki 
  • Arvaa kuka? -äänileikki sokkona 
  • Beatboxausta 
  • Kehorytmiikkaa 
  • Tehdään tarinaan Jeesus tyynnyttää myrskyn äänimaisema 
  • Kerrotaan tarinaa yhdessä eri tavoin 
  • Kuunnellaan tarina 


Nimileikki
Sanotaan nimiä tasaisessa taputusrytmissä. Taputetaan kädet polviin ja sitten yhteen, viedään oikea käsi peukalo edelle olkapäälle ja sen jälkeen viedään toisen osallistujan nimi ja viedään vasen käsi olkapäälle. Kun rytmi on löytynyt, otetaan mukaan nimileikki. Aloittaja sanoo oman nimen, kun viedään oikea käsi olkapäälle ja sen jälkeen jonkun toisen osallistujan nimen, kun viedään vasen käsi olkapäälle. Tap-tap-Anna-Make, tap- tap-Make-Jukka, tap-tap-Jukka-Liisa. Jos joku tippuu rytmistä, aloitetaan uudestaan. Kuinka nopeaan rytmiin yhdessä päästään? Leikkiä voidaan toteuttaa myös etäyhteyksin, mutta siinä rytmin pitää olla aluksi todella hidas.  

Arvaa kuka? -äänileikki sokkona 
Ollaan laajassa ringissä, keskellä olijalla on silmät kiinni tai sidottu omalla huivilla. Hän osoittaa jotakin ringissä olijaa kädellä ja pyytää ääntelemään esimerkiksi jonkun eläimen tavoin. Ringissä olija tuottaa äänen ja keskellä olija arvaa, kuka ääntelijä oli. Leikki toimii hyvin tutussa ryhmässä.  Etänä leikki voidaan toteuttaa ilman videokuvaa, niin että arvaaja blokataan pois siksi aikaa, kun sovitaan, kuka ääntelee ensiksi ja missä järjestyksessä ääntely jatkuu, jos arvaa ei tunnista ääntelijää.  

Beatboxausta 
Opetelkaan beatboxausta Taika-Petterin ja Jakke jääkarhun kanssa. Millaisen musiikkisesityksen saisitte aikaan beatboxaten ja laulaen? 
Kehorytmiikka, osa 2 Cup song ja ruutuhyppely 
Yhteiseen musisointiin saan kivoja uusia ääniä ja yhteistä osallistumista Cup song-leikillä.  
Kuule Isä taivaan toimii myös hyvin ruutuhyppelynä. Maahan teipataan maalarinteipillä 4x4 ruudukko. Lauletaan virttä ja hypätään aina viereiseen ruutuun ja sitten seuraavalle riville. Jokaisen neljän pompun jälkeen seuraava lähtee mukaan. Vaikeuttaa voi niin, että joka toisen jälkeen jo seuraava pomppimaan sekaan jne.  
Rytmi hyppimiseen on tällainen: KUUle Isä TAIvaan PYYNtö TÄÄ, AUta ettei KUkaan...  
 
Tehdään tarinaan Jeesus tyynnyttää myrskyn äänimaisema  
Suunnitellaan ja valmistellaan äänimaisema valmiiseen tarinaan, esimerkiksi Raamatun kertomukseen Jeesus tyynnyttää myrskyn, Matt. 8:23-27 
  • Ensin luetaan tekstiä, pohditaan ja kirjoitetaan ylös, mitä kaikkia ääniä kertomukseen voisi liittyä.  
  • Jaetaan osallistujat ainakin kahteen ryhmään, joista toisen tehdessä äänet, toinen kuuntelee.  
  • Valitaan äänet, jotka tuotetaan ja jaetaan äänien tekijät.  
o  Yksi pienryhmä suunnittelee miten tuottaa nousevan ja tyyntyvän myrskyn äänet. 
o  Yksi pienryhmä toteuttaa muita luonnon ääniä.  
o  Yksi pienryhmä miettii ihmisten aiheuttamat äänet. 
o  Valitaan, kuka toimii kertojana ja lukee kertojan osat tekstistä. 

Lopuksi Kuunnellaan vuorotellen tarina silmät kiinni toisten tuottaessa tarinaan äänet. Etätyöskentelyssä äänimaisema voidaan myös nauhoittaa etukäteen. Miten äänet muuttivat kokemusta tarinasta? Mikä viesti tarinasta välittyi kuulijoille äänimaiseman kera kuunneltuna? 

Kerrotaan tarinaa yhdessä eri tavoin 
Sana kerrallaan –leikki 
Leikissä mukana olevat aloittavat kertomaan tarinaa jokaisen sanoessa vain yhden sanan vuorollaan. Tarina voi alkaa satunnaisilla sanoilla, tai voidaan sopia, että tarina alkaa aina sanoilla: ”Olipa kerran…”. Tarina voidaan lopetetaan lausahdukseen ”Tämän tarinan opetus oli…”  
Leikin vetäjä voi määrittää aiheen, missä tarina kulkee tai antaa leikkijöille vapauden viedä tarinaa sanoillaan minne haluaa.  

Leikkiä voi myös leikkiä lause kerrallaan- leikkinä, jolloin leikkijät kertovat vuorotellen yhden lauseen tai virkkeen.   Leikissä voidaan hyödyntää esimerkiksi tällaista tarinan runkoa:  
·         Olipa kerran ____ – Esitellään päähahmo  
·         Joka päivä ____ – Esitellään maailmaa ja päähahmon elämää  
·         Kunnes eräänä päivänä ____ – Tuodaan käänne tai muutos  
·         Sen seurauksena ____ – Päähahmon tarina etenee. Tätä kohtaa voidaan toistaa useaan kertaan  
·         Kunnes lopulta ____ – Loppuratkaisu  
·         Siitä päivästä lähtien ____ – Uusi normaali  
Leikin vetäjä voi sanoa haluamaansa väliin seuraavan kohdan alkulauseen tai voidaan sopia, että aina yhden kierroksen jälkeen vaihtuu teema.  

Vain adjektiivit puuttuvat 
Ohjaaja tai isoset kirjoittavat ryhmästä kertovan tarinan, josta puuttuvat adjektiivit. Kukin ryhmäläinen kirjoittaa tyhjälle lapulle tai etänä esim. badlet -tauluun adjektiivin. (Tehtävää voidaan tarvittaessa rajata niin, että kirjoitetut adjektiivit eivät saa olla loukkaavia). Tarinaa luettaessa nostetaan sokkona adjektiivit puuttuviin aukkoihin. Koetaan yhdessä hauskoja hetkiä, kun tarinaa muuttuu adjektiivien myötä.  

Uusi tarina yhdistellen vanhoja biisejä 
Keksikää pareittain tai pienissä ryhmissä uusi tarina tai laulu yhdistelleen vanhoista biiseistä poimittuja lauseita tai sanoja. Millaisia uusia, hauskoja tarinoita teidän ryhmässä syntyy? 

Kuunnellaan yhdessä tarina 
Tarinat ovat kirkon parhaita aarteita. Voitte kertoa niitä itse tai etsiä valmiin kuunneltavan tarinan, esimerkiksi 
  • Lappeenrannan seurakuntien kanavalla Jukka Hirvi kertoo Partaharjun Myllyn aarre tarinan ja Pyhän Yrjön tarinan. 
  • Tarinankertoja Kiisi kanavalla on Kiisi Isotalon kirjoittamia tarinoita ja hartauksia. 
  • Viikon tarinassa Iikka Tahvanainen kertoo kirkon työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden kirjoittamia ihan uusia tarinoita pienille lapsille.